DETERMINANT FACTORS AFFECTING CONSUMER DECISIONS IN PURCHASING SMARTPHONES

Main Article Content

Indra Jaya
Yuliani Yuliani

Abstract

The research aims to examine the determinants that influence the decision to buy a smartphone. Several factors there are product quality, price, market, promotion were examined to prove the purchase decision and show the effects of the consumer decision in buying a Samsung Galaxy smartphone in Bandar Lampung city. This study uses questionnaire data of respondents. The analysis method in this study uses the Partial Least Square analysis method (PLS). The findings of this study reveal that the low level of purchase decisions Samsung Galaxy smartphones can be damaged by good product quality, more affordable prices for consumers, ease when making pre-orders in the marketplace and attractiveness as well as power promotion of brand ambassadors.


 


Keywords: Purchase Decision, Product Quality, Price, Market, Promotion

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

REFERENCES
Ardy, C. K., & Nainggolan, R. (2022). Pengaruh Social Media Marketing dan Marketplace Marketing terhadap Minat Beli Produk Tree-X. Performa, 6(5), 429–438. https://doi.org/10.37715/jp.v6i5.2172
Firmansyah, M. A. (2019). Buku Pemasaran Produk dan Merek. Buku Pemasaran Produk Dan Merek, August, 336.
Gumanti, M., Fauzi, Jatiningrum, C. (2022). The Analysis of Regional Income on Economic Growth Lampung Province. International Journal of Entrepreneurship and Business Development, 5(6), 1036-1047.
Haryono, S. (2017). Metode SEM untuk penelitian manajemen dengan AMOS LISREL PLS. Luxima Metro Media, 450.
Hayani, N. (2012). Manajemen Pemasaran Bagi Pendidikan Ekonomi. Pekanbaru: Suska Perss. Kotler, P., & Amstrong, G. (2012). Prinsip–Prinsip Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. Erlangga, Jakarta.
Jatiningrum, C., Wulandar, Yuliana, R. (2020). Strategi Pemasaran Media Online Sebagai Media Pendukung UMKM Pada Masa Pandemi Covid-19 Eco-Fin 2(2). 57-62.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Manajemen Pemasaran edisi 13 jilid 2
Listighfaroh, M.I. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sabun Cair Feira White Shower Cream di Surabaya. Dissertasi. Surabaya: Universitas Wijaya Putra
Maghfiroh, K. (2019). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Word of Mouth Terhadap Kepuasan Konsumen Serta Implikasinya Pada Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi. Business Management Analysis Journal (BMAJ), 2(2), 34–44. https://doi.org/10.24176/bmaj.v2i2.4075
Nurul Hidayah, L., Marina, I., & Sumantri, K. (2022). Pengaruh Market Place Terhadap Peningkatan Pendapatan Petani Cabai Di Sentra Majalengka Influence of Market Place on Increasing Income of Chilli Farmers in Centra Majalengka. Journal of Innovation, 1(1), 20–27.
Pambudhi, A. B. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Di Sports Station Rita Supermall Purwokerto. Skripsi. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Prasetijo, R., & Ihalauw, J. J. (2005). Perilaku konsumen.
Putra, S. R. O. (2016). Pengaruh Brand Image terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus pada Maskapai Wings Air Sebagai LCC di Kota Bandung). Prosiding Manajemen.
Rangkuti, F. (2013). Strategi promosi yang kreatif dan analisis kasus. Gramedia Pustaka Utama.
Sulistyawati, P. (2011). Analisis Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Laptop Merek Acer di Kota Semarang. Dissertasi. Semarang: Universitas Diponegoro. Tjiptono, F. (2019). Strategi Pemasaran
Rahman, Y. A., & Hidayati, R. (2021). Pengaruh Persepsi Harga, Intensitas Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Optik Famili. Diponegoro Journal of Management, 10(2), 1–12. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/djom
Susanto, R. (2021). Pengaruh Harga Dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Oppo Di Tangerang Selatan. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 7(4), 450. https://doi.org/10.30998/jabe.v7i4.10038
Suartina;, I. kadek R. I. wayan; M. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Impulse Buying. 1(1), 233–247.
Suryani, N. I., & Batu, R. L. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Ekuitas Merek dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Iphone di Kota Bogor. Jurnal of Management, 4(2), 254–272. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.787
Wariki, G., Mananeke, L., & Tawas, H. (2015). Pengaruh Bauran Promosi, Persepsi Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Konsumen Pada Perumahan Tamansari Metropolitan Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 1073–1085. https://doi.org/10.35794/emba.v3i2.9286
William, & Aripradono, H. W. (2020). Faktor Keputusan Pembelian Konsumen Online Marketplace Indonesia. Teknika, 9(1), 48–57. https://doi.org/10.34148/teknika.v9i1.269
Vindiana, A., P. & Lestari, P. (2023). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung Pada Mahasiswa Institut Teknologi Indonesia Jurakunman, 16 (1), Januari 2023 http://dx.doi.org/10.48042/jurakunman.v16i1.154







REFERENCES
Ardy, C. K., & Nainggolan, R. (2022). Pengaruh Social Media Marketing dan Marketplace Marketing terhadap Minat Beli Produk Tree-X. Performa, 6(5), 429–438. https://doi.org/10.37715/jp.v6i5.2172
Firmansyah, M. A. (2019). Buku Pemasaran Produk dan Merek. Buku Pemasaran Produk Dan Merek, August, 336.
Gumanti, M., Fauzi, Jatiningrum, C. (2022). The Analysis of Regional Income on Economic Growth Lampung Province. International Journal of Entrepreneurship and Business Development, 5(6), 1036-1047.
Haryono, S. (2017). Metode SEM untuk penelitian manajemen dengan AMOS LISREL PLS. Luxima Metro Media, 450.
Hayani, N. (2012). Manajemen Pemasaran Bagi Pendidikan Ekonomi. Pekanbaru: Suska Perss. Kotler, P., & Amstrong, G. (2012). Prinsip–Prinsip Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. Erlangga, Jakarta.
Jatiningrum, C., Wulandar, Yuliana, R. (2020). Strategi Pemasaran Media Online Sebagai Media Pendukung UMKM Pada Masa Pandemi Covid-19 Eco-Fin 2(2). 57-62.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Manajemen Pemasaran edisi 13 jilid 2
Listighfaroh, M.I. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sabun Cair Feira White Shower Cream di Surabaya. Dissertasi. Surabaya: Universitas Wijaya Putra
Maghfiroh, K. (2019). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Word of Mouth Terhadap Kepuasan Konsumen Serta Implikasinya Pada Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi. Business Management Analysis Journal (BMAJ), 2(2), 34–44. https://doi.org/10.24176/bmaj.v2i2.4075
Nurul Hidayah, L., Marina, I., & Sumantri, K. (2022). Pengaruh Market Place Terhadap Peningkatan Pendapatan Petani Cabai Di Sentra Majalengka Influence of Market Place on Increasing Income of Chilli Farmers in Centra Majalengka. Journal of Innovation, 1(1), 20–27.
Pambudhi, A. B. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Di Sports Station Rita Supermall Purwokerto. Skripsi. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Prasetijo, R., & Ihalauw, J. J. (2005). Perilaku konsumen.
Putra, S. R. O. (2016). Pengaruh Brand Image terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus pada Maskapai Wings Air Sebagai LCC di Kota Bandung). Prosiding Manajemen.
Rangkuti, F. (2013). Strategi promosi yang kreatif dan analisis kasus. Gramedia Pustaka Utama.
Sulistyawati, P. (2011). Analisis Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Laptop Merek Acer di Kota Semarang. Dissertasi. Semarang: Universitas Diponegoro. Tjiptono, F. (2019). Strategi Pemasaran
Rahman, Y. A., & Hidayati, R. (2021). Pengaruh Persepsi Harga, Intensitas Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Optik Famili. Diponegoro Journal of Management, 10(2), 1–12. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/djom
Susanto, R. (2021). Pengaruh Harga Dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Oppo Di Tangerang Selatan. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 7(4), 450. https://doi.org/10.30998/jabe.v7i4.10038
Suartina;, I. kadek R. I. wayan; M. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Impulse Buying. 1(1), 233–247.
Suryani, N. I., & Batu, R. L. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Ekuitas Merek dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Iphone di Kota Bogor. Jurnal of Management, 4(2), 254–272. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.787
Wariki, G., Mananeke, L., & Tawas, H. (2015). Pengaruh Bauran Promosi, Persepsi Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Konsumen Pada Perumahan Tamansari Metropolitan Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 1073–1085. https://doi.org/10.35794/emba.v3i2.9286
William, & Aripradono, H. W. (2020). Faktor Keputusan Pembelian Konsumen Online Marketplace Indonesia. Teknika, 9(1), 48–57. https://doi.org/10.34148/teknika.v9i1.269
Vindiana, A., P. & Lestari, P. (2023). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung Pada Mahasiswa Institut Teknologi Indonesia Jurakunman, 16 (1), Januari 2023 http://dx.doi.org/10.48042/jurakunman.v16i1.154





REFERENCES
Ardy, C. K., & Nainggolan, R. (2022). Pengaruh Social Media Marketing dan Marketplace Marketing terhadap Minat Beli Produk Tree-X. Performa, 6(5), 429–438. https://doi.org/10.37715/jp.v6i5.2172
Firmansyah, M. A. (2019). Buku Pemasaran Produk dan Merek. Buku Pemasaran Produk Dan Merek, August, 336.
Gumanti, M., Fauzi, Jatiningrum, C. (2022). The Analysis of Regional Income on Economic Growth Lampung Province. International Journal of Entrepreneurship and Business Development, 5(6), 1036-1047.
Haryono, S. (2017). Metode SEM untuk penelitian manajemen dengan AMOS LISREL PLS. Luxima Metro Media, 450.
Hayani, N. (2012). Manajemen Pemasaran Bagi Pendidikan Ekonomi. Pekanbaru: Suska Perss. Kotler, P., & Amstrong, G. (2012). Prinsip–Prinsip Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. Erlangga, Jakarta.
Jatiningrum, C., Wulandar, Yuliana, R. (2020). Strategi Pemasaran Media Online Sebagai Media Pendukung UMKM Pada Masa Pandemi Covid-19 Eco-Fin 2(2). 57-62.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Manajemen Pemasaran edisi 13 jilid 2
Listighfaroh, M.I. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sabun Cair Feira White Shower Cream di Surabaya. Dissertasi. Surabaya: Universitas Wijaya Putra
Maghfiroh, K. (2019). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Word of Mouth Terhadap Kepuasan Konsumen Serta Implikasinya Pada Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi. Business Management Analysis Journal (BMAJ), 2(2), 34–44. https://doi.org/10.24176/bmaj.v2i2.4075
Nurul Hidayah, L., Marina, I., & Sumantri, K. (2022). Pengaruh Market Place Terhadap Peningkatan Pendapatan Petani Cabai Di Sentra Majalengka Influence of Market Place on Increasing Income of Chilli Farmers in Centra Majalengka. Journal of Innovation, 1(1), 20–27.
Pambudhi, A. B. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Di Sports Station Rita Supermall Purwokerto. Skripsi. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Prasetijo, R., & Ihalauw, J. J. (2005). Perilaku konsumen.
Putra, S. R. O. (2016). Pengaruh Brand Image terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus pada Maskapai Wings Air Sebagai LCC di Kota Bandung). Prosiding Manajemen.
Rangkuti, F. (2013). Strategi promosi yang kreatif dan analisis kasus. Gramedia Pustaka Utama.
Sulistyawati, P. (2011). Analisis Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Laptop Merek Acer di Kota Semarang. Dissertasi. Semarang: Universitas Diponegoro. Tjiptono, F. (2019). Strategi Pemasaran
Rahman, Y. A., & Hidayati, R. (2021). Pengaruh Persepsi Harga, Intensitas Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Optik Famili. Diponegoro Journal of Management, 10(2), 1–12. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/djom
Susanto, R. (2021). Pengaruh Harga Dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Oppo Di Tangerang Selatan. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 7(4), 450. https://doi.org/10.30998/jabe.v7i4.10038
Suartina;, I. kadek R. I. wayan; M. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Impulse Buying. 1(1), 233–247.
Suryani, N. I., & Batu, R. L. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Ekuitas Merek dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Iphone di Kota Bogor. Jurnal of Management, 4(2), 254–272. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.787
Wariki, G., Mananeke, L., & Tawas, H. (2015). Pengaruh Bauran Promosi, Persepsi Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Konsumen Pada Perumahan Tamansari Metropolitan Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 1073–1085. https://doi.org/10.35794/emba.v3i2.9286
William, & Aripradono, H. W. (2020). Faktor Keputusan Pembelian Konsumen Online Marketplace Indonesia. Teknika, 9(1), 48–57. https://doi.org/10.34148/teknika.v9i1.269
Vindiana, A., P. & Lestari, P. (2023). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung Pada Mahasiswa Institut Teknologi Indonesia Jurakunman, 16 (1), Januari 2023 http://dx.doi.org/10.48042/jurakunman.v16i1.154